SPONSORLIGAN I ALLSVENSKAN MED IFK NORRKÖPING

Om skillnaderna i reklam och sponsorintäkter mellan de allsvenska klubbarna.

Under 2017 hade ( enligt EY/Resumé) Malmö FF högst med 69 MSEK i intäkter medan nykomlingen Sirius hade lägst med 13 MSEK. Det som förvånar många är IFK Norrköpings låga intäkter på 16 MSEK.

BETRÄFFANDE IFK NORRKÖPING – MARKNADSFÖRING OCH SPONSRING

Jag har sysslat med sponsring och marknadsföring i olika företag sedan 1970 – talet.

Jag har följt IFK Norrköping under 60 år (sedan jag var tio år) och dessutom studerat föreningens historia och fört statistik lika länge.

Jag har sedan mina universitetsstudier inte bara intresserat mig för vad som händer på fotbollsplanen utan också allt som händer vid sidan om planen. Ledningens kompetens, ekonomi, organisation, marknadsföring, arenan och föreningens relationer till supportrar, kommun, företag etc.

Baserat på min erfarenhet av IFK Norrköping så är min högst personliga uppfattning om föreningens låga sponsorintäkter följande:

– Marknadssidan har inte haft en hög status inom föreningen. Ständiga byten av sportchef och personal inom försäljning och marknadsföring visar detta.

– IFKs degraderingar till Superettan sammanföll med LHCs framgångar i ishockey. LHC har varit mer framstående när det gäller sponsring. Enligt uppgifter i media hade LHC under några år sponsorintäkter från företag i Norrköping på upp till 20 MSEK. IFK har förmodligen inte fått tillbaka så mycket av dessa MSEK.

– IFKs nuvarande lednings bristande intresse för föreningens framgångsrika historia är en hämsko. Om det kan jag tala hur länge som helst! Jag har också gjort jämförelser med framgångrika klubbar ute i världen.

Ett talande exempel: När Real Madrid presenterar en ny spelare så var det under många år Alfredo di Stefano som överlämnade tröjan från den äldre generationen till den yngre. Det skulle vara otänkbart att Ove Kindvall, världsmästare för klubblag, som numera bor i Norrköping skulle göra detsamma!                                                                                                                                                                                                                                                                                   Det är också högst anmärkningsvärt att på IFKs egen Hemsida är texten om Arenan betydligt mer omfattande än texten om fotbollslagets framgångsrika historia. Arenan har bara tillhört IFK under några år medan fotbollen har funnits på programmet under 116 år!

– Sist men inte minst! Om jag sponsrar IFK idag så vet jag inte om jag sponsrar fotbollslaget, arenan eller båda! Jag har förståelse för att IFK i det prekära ekonomiska läget för några år sedan tog över ansvaret för Arenan och på det sättet fick ett dolt stöd av Norrköpings skattebetalare. Hur stort stödet blir beror ju på hur det ägda området disponeras i form av byggrätter och eventuell försäljning av mark. Jag vet inte om stödet uppgår till 20, 30 eller 50 MSEK.

Min slutsats är att jag förstår varför IFK har låga sponsorintäkter. Ändå känns det lite pinsamt att Elfsborg hade dubbelt så höga sponsorintäkter som IFK år 2017!

Tomas Junglander

2018-04-05

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *